МЕТОДИЧНА СКАРБНИЧКА


Василь Стефаник. "Камінний хрест"

https://learningapps.org/display?v=pw1uahq1n24



І.Я.Франко."Легенда про вічне життя"

Опорний конспект*


*В основі конспекту- шлях горіха. Схему запозичено 
в учителя Проданюк Л.В.,ЗОШ№35, м Чернігів
https://naurok.com.ua/prezentaciya-filosofska-poeziya-zmistoviy-zv-yazok-legendi-pro-vichne-zhittya-z-poezieyu-zbirki-ziv-yale-listya-dramatizm-lyudskih-stosunkiv-rozdumi-pro-vzaemnist-kohannya-262887.html

Прислів'я,приказки-перлини народної творчості

Філологічна задача





Дійові особи комедії І.Карпенка-Карого "Мартин Боруля"


 Інфографіка "Стрічка часу"
Вивчення життєпису Ольги Кобилянської





Анкета

Мотивація студентів до вивчення літератури

Прізвище, ім’я---------------------------------------------

Група---------------------------------------------------------

      1.Чи любиш ти читати? Якщо так, то яку літературу читаєш?

2. Що для тебе рідна мова?

3.    Твоє ставлення до уроків літератури:

-  подобається;

-  не подобається;

-  байдуже;

-  вимагає багато підготовки і наполегливості;

-   дуже важкий і складний предмет;

-   подобається, але  не завжди розумію;

-   Хочу знати краще, література творить людську особистість .

4.Ти охоче навчаєшся:

а) завжди;

б) іноді;

в) ніколи.

5.Якби  треба було підвищити бал із літератури, то я  

 -читала б /читав би твори ,що за програмою;

 -була б /був би активним на заняттях;

 - сумлінно виконував би/виконувала б домашні завдання;

 -читала б /читав би твори ,що за програмою; була б /був би активним на  заняттях;сумлінно виконував би/виконувала б домашні завдання.

6. Які із запропонованих творчих завдань ти обрав би/обрала б для підвищення балу з української літератури:

- створення відео за виучуваним матеріалом;

- створення презентації за виучуваним матеріалом;

 - створення ілюстрації за виучуваним матеріалом;

- участь у конкурсі на виразне читання(декламування віршів);

- участь у позааудиторному виховному заході;

-здійснення музичного супроводу художнього твору(гра на гітарі, баяні, піаніно  тощо);

 -вокальне виконання народної пісні або  на слова українських поетів.

         

7. Який спосіб підвищення рівня навченості є для тебе найбільш прийнятним:

-вивчити упущений матеріал і перескласти тему;

-«випросити» бали у викладача;

-попросити маму втрутитися в ситуацію;

- звернутися за допомогою до друга/подруги, знайомих тощо;

- звернутися за допомогою в надолуженні знань до викладача

8.Чи є у  тебе план  самовдосконалення :в морально-етичному, культурному, інтелектуальному, духовному аспектах? Якщо так, то в чому саме, як?

9. Чи сприяє самовдосконаленню читання художньої літератури? 

10. Якими ти бачиш стосунки викладач-студентстудент-викладач?

 

 

Ментальна карта до драматичного етюду Олександра Олеся "По дорозі в Казку"
Підготовка до написання творчої роботи



 


Використання ментальної карти при вивченні новели Григора Тютюнника"Три зозулі з поклоном" на заняттях з української літератури
             Використання дошки padlet при підготовці до уроку              літератури за творчістю Дмитра Павличка. 
                              База  даних заняття.

                 

               Дошка padlet. Українська література. 

Матеріали до заняття з  літератури рідного краю "Творчість Наталії Дев'ятко".


Прийоми від Ірини Павлів.                                                               https://www.youtube.com/watch?v=KhERaDAuI34

 

Технологія шестикутного навчання. Як це працює?

               Шестикутне навчання

 

Гра "Запитання- відповідь"

 Як провести майстер-клас

 СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ ТА ЙОГО АНАЛІЗ  

Семінарське заняття є формою організації навчання, що дозволяє ефективно формувати вміння учнів самостійно працювати. Семінарські заняття здебільшого проводяться у старших класах

При цьому учням дається можливість активно оперувати знаннями, набутими на уроках, а також у процесі самостійної роботи з рекомендованою літературою. На семінарському занятті припустимі дискусії, заперечення, обговорення, аргументація тощо, що дозволяє учням більш осмислено й міцно засвоювати зміст теми. Семінар - це живий творчий процес, який не може бути запрограмований у всіх деталях. Основними завданнями семінарського заняття є: закріплення, розширення та поглиблення знань учнів, отриманих раніше на уроках; формування й розвиток їх навичок самостійної роботи; реалізація диференційованого підходу в навчанні з урахуванням індивідуальних особливостей учнів; створення умов для формування розвитку їх пошуково-творчих знань і навичок. За характером семінарські заняття поділяються на: випереджувальні, навчальні, узагальнюючі (підсумкові).

Випереджувальні семінарські заняття проводяться перед вивченням невеликої за обсягом і нескладної за змістом теми. Їх мета - формувати в учнів уміння орієнтуватись у змісті навчального матеріалу, виділяти описувальний, пояснювальний та інструктивний матеріал; головне, істотне у змісті теми. Підготовка учнів до семінару такого типу вимагає обов'язкового інструктажу, розробки групових та індивідуальних завдань, контролю процесу підготовки учнів до семінару.

Навчальний семінар проводиться у процесі вивчення теми та ставить за мету поглибити заняття, сформувати в учнів уміння й навички застосовувати теоретичні знання у практичній діяльності; усунути ті прогалини в навчальних досягненнях учнів, які існують у засвоєнні теми. На семінарських заняттях навчального типу вчитель, спираючись на знання, уміння та навички учнів, що набуті на попередніх заняттях, розробляє систему навчальних завдань для самостійної роботи. При цьому завдання не повинні дублювати аналогічні, раніше використані, а носити варіативно-тренувальний або реконструктивний характер. Основні методи та прийоми роботи вчителя на навчальному семінарі - це обговорення, дискусія, аналіз, висновки та пропозиції.

Специфіка узагальнюючого (підсумкового) семінару полягає в тому, що він проводиться після вивчення складної за змістом і великої за обсягом теми чи розділу навчальної програми. Його мета - формувати вміння й навички учнів самостійно систематизувати та поглиблювати знання, використовувати їх у практичній діяльності. Ефективність семінарського заняття такого типу значною мірою залежить від ретельності його підготовки. Перш за все вчителю необхідно визначити місце семінару в системі інших уроків з навчального предмета; правильно сформулювати тему, мету й завдання семінару; визначити обсяг матеріалу для розгляду на занятті. Суттєву роль при цьому відіграє організаційна сторона семінарського заняття, зокрема розробка питань і диференційованих завдань для обговорення; складання переліку основної та допоміжної літератури; завчасно (за 10-15 днів до заняття) довести до відома учнів план семінару; повідомити про форму організації та проведення заняття; визначити роль кожного учня як його активного учасника; підготувати спільно з учнями необхідну наочність, забезпечити методичне та технічне оснащення семінарського заняття. До підготовки семінару доцільно залучати також батьківську громадськість, завідуючого бібліотекою загальноосвітнього навчального закладу, запропонувавши їм організувати, наприклад, виставку книг, посібників, зразків наочних матеріалів, самостійних творчих робіт учнів та ін.

Важливе значення в підвищенні ефективності семінарського заняття має технологія його проведення. Звичайно семінарське заняття починається зі вступного слова вчителя (оголошення теми, розкриття її актуальності, ознайомлення з планом). Обговорення питань плану заняття може починатися з раніше запланованого повідомлення учня або з його вільного виступу. Бажано викликати надійних учнів, але не найсильніших. Сильні учні повинні бути в резерві та залучатися в якості опонентів, яким можна доручити узагальнення виступів з того чи іншого питання семінару. Після першого повідомлення чи виступу викликаного вчителем учня в обговоренні питання можуть брати участь усі бажаючі. При цьому їм дозволяється користуватись конспектами, підручниками, будь-якими літературними джерелами. Учитель стежить за тим, щоби під час семінару була створена атмосфера доброзичливості та взаємної довіри, вільного обміну думками, співробітництва та співдружності. Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів на семінарі залежить від вільного вибору опонентів, створення проблемних ситуацій, розгортання мікродискусій. Завершується семінарське заняття підбиттям підсумків обговорення теми, оцінюванням навчальних досягнень учнів.

Незалежно від типу семінарського заняття у процесі його спостереження та аналізу доцільно звертати увагу на такі параметри:

вибір теми (співвідношення вивченого та нового матеріалу; характер матеріалу, що дозволяє поглибити знання учнів, підвищити їх інтерес до навчального предмета, розширити світогляд; можливість забезпечити учнів літературою з теми; урахування ступеня сформованості в учнів умінь і навичок самостійної роботи);

педагогічна доцільність постановки мети та завдань семінару;

підготовка вчителя та учнів до семінару (розчленування теми на конкретні питання; інструктаж із роботи з основною та додатковою літературою; вибір форм самостійних повідомлень учнів - доповідь, реферат, виступ, опанування; підготовка ілюстративного матеріалу);

технологія проведення семінару (повідомлення теми, мети та завдань заняття; надання слова учням для повідомлення з питань семінару; коментар повідомлень учнів; акценти вчителя на питаннях, які передбачені планом; постановка питань у процесі повідомлень учнів, що спонукають до дискусії, вимагають доказовості, міцних знань, винахідливості);

розкриття теми семінарського заняття (чи всі питання розкриті, глибина та повнота їх висвітлення, кількість «активних» учасників семінару, активізація та стимулювання учнів у процесі роботи);

підбиття підсумків семінарського заняття (чи розкрита тема, яких знань набули учні, ставлення до заняття та творча активність учнів, досягнення мети заняття, оцінка та стимулювання учнів до активної участі в семінарі, похвала за кращі відповіді та активну участь у роботі семінару);

результативність семінарського заняття (закріплення та поглиблення отриманих учнями раніше нових знань; формування в учнів умінь і навичок самостійної роботи з першоджерелами; розвиток здібностей учнів, формування вмінь застосовувати теоретичні знання на практиці, ступінь творчого мислення учнів, самоорганізація та самоконтроль).

                                   Автор: Н. Островерхова, "Аналіз уроку: концепції, методики, технології"

На фото- фрагменти уроку-навчального семінару в 10 класі  "Модерна українська проза"












Особливості підготовки і проведення семінарських занять у школі:- важлива роль учителя під час підготовки семінару;- допомога вчителя в роботі з літературою, проміжний контроль;- не всі питання, що виносять на обговорення, готує весь клас: учнів можна поділити на групи, у яких працюватимуть тільки над одним питанням;- обсяг основної літератури зведений до мінімуму, а в додатковій літературі чітко слід указати сторінки до кожного питання;- доступність джерел інформації (бажано, щоб література була в класі або шкільній бібліотеці);- проблеми, винесені на обговорення, мають бути ключовими й посильними для учнів;- протягом місяця не можна проводити більше двох семінарів;- у дні семінарських занять не рекомендовано проводити контрольні роботи.Семінари бажано проводити починаючи з 9 класу, бо до цього віку учні набувають певних умінь і навичок, необхідних для проведення таких заходів, а саме: уміння аналізувати художній текст; працювати з довідковою літературою; володіти монологічним і діалогічним мовленням; створювати усні й письмові твори.Основні етапи семінару1. Підготовчий етапПередбачає складання плану роботи на заняття, вибір питань для обговорення, підготовку списку рекомендованої літератури, здійснення розподілу завдань для самостійного опрацювання учнями в позаурочний час, стимулювання мотиваційної діяльності учнів.2. Навчальний етапАбо власне самостійна робота школярів, полягає в опрацюванні джерел наукової економічної інформації, її узагальненні та систематизації у вигляді повідомлення, виступу, доповіді, аргументуванні основних положень проблеми тощо.3. Контрольний етапПередбачає безпосереднє проведення семінарського заняття.На першому етапі проведення семінарського навчання вчитель повідомляє адміністрацію школи про цей захід, термін його підготовки і проведення та домовляється з учителями-предметниками про зменшення обсягу домашніх завдань для конкретного класу.Дослідницьку роботу учнів у підготовці до семінару організовують індивідуально або у складі груп. Семінар буде цікавим, якщо окрім доповідачів організувати групу опонентів. Опоненти попередньо ознайомлюються з основними положеннями виступів учнів, готують питання, рецензують виступи.Ефективно розподілити учнів на команди (3–5 учнів). Кожна команда заздалегідь (за 2–3 тижні до проведення семінару) отримує тему, згідно з якою школярі мають підготувати доповідь до семінару. Доповідь має бути розподіленою між учасниками команди таким чином, щоб кожен продемонстрував свою роботу й міг бути оцінений. Доповідь має бути проголошеною (не прочитаною з написаного) і проілюстрованою (малюнки, портрети, схеми тощо). Кожна команда повинна підготуватися до запитань опонентів (визначає викладач), а також підготувати критичні запитання до опонентів.Вибираючи тему семінару, педагог складає план його проведення, продумує форми самостійної роботи, формує навчальні групи, організовує самопідготовку учнів, консультації, контролює роботу опонентів. Тему семінарського заняття слід повідомити заздалегідь.На дошці вчитель записує тему семінару, епіграф, план. Бажано влаштувати виставку цікавих учнівських доповідей, конспектів, рефератів або тематичну виставку книжок.До проведення семінару слід залучити й шкільну бібліотеку. Добре, коли учні можуть одержати консультацію бібліотекаря про те, як працювати з каталогом, як робити виписки з журналів і газет тощо.На другому етапі — навчальному — учні формують навич­ки самостійної роботи щодо добування інформації з різних джерел, систематизації її тощо. Для успішного результату семінарського заняття важливо вміло організувати й методично забезпечити самостійну роботу учнів. Формування вмінь і навичок самонавчання школярів забезпечує надійну підготовку до третього етапу семінару. Навчальна самостійна діяльність учнів матиме зміст, а рівень самостійності підвищиться, якщо в кабінеті створити куточок підготовки до семінару. Саме тут учні зможуть дізнатися про тему семінару, коли він запланований, де відбудеться, о котрій годині, а також побачити список сформованих навчальних груп, з’ясувати, кого обрано опонентами. Учитель розміщує план проведення заняття, список рекомендованої літератури, методичні пам’ятки «Як готуватися до семінару», «Як працювати з книжкою», «Як писати виступи», графік групових консультацій тощо.Учитель має постійно контролювати дії школярів, щоб здобути інформацію про те, як проходить процес самостійної роботи, своєчасно виправити помилки учнів, відкоригувати процес самостійного засвоєння матеріалу. Під час самостійної навчальної діяльності школярів педагог не втручається в розв’язання проблеми, поставленої перед учнями, відкрито не контролює їхніх дії. Він організовує діяльність класу, спрямовує пізнавальний процес, створює необхідні умови й настрій, стимулює позитивні мотиви, творчість, керує учнівським самоуправлінням.Третій етап шкільного семінару — контрольний, на якому школярі в урочний час демонструють результати своєї самостійної діяльності. Структура проведення контрольного етапу семінарського заняття може бути такою:1) вступне слово вчителя (7–11 хв);2) власне семінар (виступи учнів) (15–20 хв);3) обговорення (9–12 хв);4) заключне слово вчителя (6–10 хв).Учитель розпочинає заняття, повідомляє тему й завдання семінару, розкриває зміст обраної теми. Жодні додаткові організаційні питання не вирішують, усе має бути обговорено на консультаціях, у позаурочний час.Отже, учитель визначає порядок проведення заняття, дає поради, скеровує хід семінару, ставить навідні питання, бере участь в обговоренні доповідей, робить влучні репліки, посилання на авторитетні джерела, доповнює виступи, оцінює виступи, підбиває підсумки семінару.Для школярів важливо не тільки знайти цікавий і корисний матеріал, а й доступно викласти його, зацікавити товаришів. Учні використовують методичні поради вчителя й готують свої доповіді за таким зразком: «Скориставшись «формулою Квінтіліана», ви маєте написати доповідь, що триватиме до 6 хв і висвітлюватиме інформацію про те, хто? що? де? як? коли? для чого? (Квінтіліан Марк Фабій — римський оратор і теоретик ораторського мистецтва, який створив курс античної риторики)». На заняттях не слід розглядати більш як 3–4 доповіді.Обговорення доповідей має проходити жваво. Для цього вчитель заздалегідь готує навідні питання й алгоритми обговорення. Наприклад, обговорення можна побудувати за таким зразком:1. На яку тему була доповідь?2. Про що ви дізналися?3. Які засоби навчання були використані доповідачем?4. Чи доповідач припустився помилок? (Аналіз помилок та їх виправлення)5. Які доповнення є у вас?З метою економії навчального часу зразок побудови обговорення вивішують на дошку.Оцінювання навчальних досягнень учнівОцінка відіграє не останню роль. Учитель заздалегідь попереджає учнів, що оцінки виставлятиме лише достатнього та високого рівнів. У разі невдалого виступу роботу учня можна не оцінювати.Отже, застосування семінарських занять у загальноосвітній школі на уроках сприяє формуванню навичок само­освіти, зростанню активності учнів на уроці, підвищенню рівня навчальних досягнень, формуванню позитивної мотивації до предмета.

Що таке шкільний семінар та як його провести // Класному керівнику. Усе для роботи. — Х. : ВГ «Основа». — № 2 (50), 2013. ВГ «Основа»

Як народжується мрія

Думаю, що вона народжується разом із народженням людини. Просто з часом шліфується,набуває чіткіших обрисів, конкретизується або ж взагалі її не можна помістити у якісь рамки.  Ольго Сильвестрівно, дякую Вам за методичну родзинку. Смак її мені дуже сподобався! Спробувала і я скористатись таким простим і ефективним прийомом. У Вас він називається "Хочеться легкого, ніжного, доброго". Спочатку- настанова і відео. Можна було б і без нього  обійтись, але не було б тоді такого позитивного , емоційного психологічного налаштування на роботу. А так-супер! Тиша у класі .Не чути навіть ,як павучок  снує візерунок аж там, за шафою!
 Про що я мрію? Чого  хочу в житті досягти? Десять хвилин на спонтанне письмо.Переглядаю чорновички. "Хочу знайти найкращих друзів.Хочу, щоб люди не говорили неправди.Хочу прожити життя змістовно.Хочу спокою і тиші. Хочу вірних друзів. Хочу волі , пошуку пригод.Хочу вірити в себе.Хочу здоров'я батькам. Хочу, щоб завжди,прокидаючись, бачити у вікні сонце.Хочу, щоб людство цінувало те, що воно має.Хочу знайти своє покликання.Хочу бути здоровою, здобути бажану професію, побувати в Самарі і Львові.Хочу подорожувати, створити власну прекрасну родину, бути коханою(коханим).Хочу стати вчителем...Хочу мати власний бізнес.Хочу бабок відхватити..." Ось таке воно, покоління Z, покоління, що з'явилося на світ із мишкою в руці, змалку  оточене комп'ютерами, ноутбуками, планшетами, смартфонами та ігровими приставками.Щоб стати кимось, вони не готові чекати, доки виростуть, а намагаються самореалізуватись тут і зараз. Вони відкриті до нових знань, людей і активностей, готові співчувати та шукати компроміси. 
Ну а далі...Далі все за методикою.Удосконалення тексту: групування  та об'єднання тез, поширення й поглиблення думок (колективна та індивідуальна робота),виправлення помилок, написання в чистовики.Вільне есе написане. Начебто все як у всіх. Але ж"Хочется легкого, нежного, доброго". .. Саме це відео вплинуло на результативність уроку. Дякую, колежаночко, за підказку.





Плакат думок

45 хвилин тиші. 45 хвилин письмового спілкування. 45 хвилин пошуку думки, запитання, відповіді. 45 хвилин роботи в команді. 45 хвилин відповідальності за себе й за кожного. Незвично й захоплююче.
Цікаво й учителеві спостерігати, як народжується думка, як вона шириться, росте, як з'являється сумнів або ж заперечення, спростування.
Учні виконують вправу "Плакат думок", мета якої - визначити проблематику повісті І. С. Нечуя- Левицького "Кайдашева сім'я", з'ясувати причини виникнення конфліктів, актуальність, важливість порушених проблем для кожного читача особисто, допомогти героям шукати шляхи вирішення проблемних ситуацій у сім'ї . А можливо , й не тільки у родині Кайдашів?

А далі - представлення результатів виконаної роботи. А потім рефлексія: що сподобалось? Що не сподобалось? Чому? Над чим іще слід працювати ? Говорили про те, що не відразу усвідомили суть прийому, що важко було рухати думку... І раптом неочікувана для мене відповідь: читати треба!
Пишу не для того, щоб похизуватись роботою на уроці. Ні. Я про наболіле.
- Вилучити із програми "Кайдашеву сім'ю" І.С. Нечуя-Левицького.
- Та ні, краще "Хіба ревуть воли , як ясла повні" П.Мирного.
- Сучасну літературу, і побільше!
- І навіщо отой "Майстер корабля" Яновського, ніхто ж нічого не зрозумів і не прочитав!
Аргумент один: дітям нецікаво, вони не розуміють...
Як природа, що кожної пори має свою привабливість, так і класика кожного періоду має свою неповторну красу. Тому і ймення їй Класика. А вже прокласти місток між минулим, сучасним і майбутнім, побачити у творі "кармазинові дзвони", подати матеріал так, щоб складне стало зрозумілим, а начебто нецікаве- цікавим - це вже справа вчителя.

















 

Як підготувати й провести круглий стіл

 


Із досвіду створення каліграм
Щодня сучасний учень має засвоїти цілий масив різних відомостей за шкільною програмою. І хоча для навчання є практично необмежені можливості доступу до інформації, все частіше у школярів виникають проблеми з навчанням. Чому? Часто мозок просто не в змозі систематизувати всю інформацію, яку отримує.Як допомогти вирішити цю проблему? Залучіть на уроках метод графічної систематизації – хмари слів (каліграм). Каліграма — це графічна загадка, яка стимулює образне мислення, розвиває спостережливість і вміння концентруватися. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.З використанням сучасних програм робота зі створення таких хмар не забере багато часу, а навчання буде більш ефективним!Створюються "хмари слів" у спеціальних програмах, можна використовувати цей вид роботи на всіх етапах уроку. Якщо в школі відсутній інтернет, можна запропонувати учням виконати завдання вдома або скористатись власними гаджетами у класі.Можна запропонувати учням прочитати в "хмарці"зашифровану вчителем тему уроку;назву твору , автора , творчість яких вивчатиметься; зашифрувати асоціації із темою виучуваного твору, зашифрувати ідею твору, охарактеризувати дійову особу, коротко розповісти за ключовими словами біографію письменника чи зміст твору, тощо.Пропонуючи учням створити "хмаринку", звертаю їхню увагу на доречне використання малюнка, кольору, фону, ключових слів, тобто на єдність змісту і форми


 

Штрихи біографії Т.Шевченка.
Робота Харі Вікторії

 

 


Основна думка поеми  М.Вороного"Євшан-зілля".
Робота Харі Богдана


Образ матері за поезією С Чернілевського"
" Теплота родинного інтиму"
Робота Омельченка Дмитра
Ідея твору"Кавказ"Т.Шевченка
Робота Новацької юлі

Календарно- обрядові пісні
Ідея твору М.Вороного "Євшан- хілля"
Варіант 2

Колискові пісні
Робота Білогорцева Артема

Опорні слова за поезією С.Чернілевського"Забула внучка в баби черевички"
Робота Святодух Софії

Характеристика Федька- халамидника
Робота Міщенко Вікторії

Леся Українка, "Тиша морська"
Робота Вашкеби Валерії

Використання інтелект- карт при вивченні літератури (зразки)


Проблема вибору в романі Панаса Мирного та Івана Білика
"Хіба ревуть воли, як ясла повні"



2. Проблема влади грошей ,бездуховності  в комедії І.Карпенка-Карого"Хазяїн"             https://drive.google.com/file/d/13TBn0KirP5Psqm54ku1j-xCUlAPXFXKr/view?usp=sharing

3.Творчість В. Підпалого.  Карта розуму уроку (конспект уроку )
Українська література, 8 клас    https://www.mindomo.com/ru/mindmap/865db855bce748dd98c577998e3d1541


4."Та поклонись ти нашим бур'янам"(за повістю С.Васильченка"В бур'янах")
Створення інтелект -карти пр за епіграфом до твору



5.Чому потрібно оберігати природу?(Твір- роздум у 5 класі)
Створення інтелект-карти при підготовці до творчої роботи




6."Шляхами козацької слави"
Інтелект -карта за сюжетом твору  Зірки Ментазюк "Таємниці козацької шаблі"
                    Автор Наталія Підгірна .                                           https://drive.google.com/file/d/1GizT-jf1B1LfrfF1Ji6AhjFl85t2w4FF/view?usp=sharing


               
Електронні підручники

 Ольга Криворотенко.  Прийоми критичного мислення на уроках української літератури

 

Критичне мислення.Прийом"Лінія цінностей "   https://docs.google.com/document/d/1kavWKW6HywnAYjkItJEM4VnJI45R8qO0Cy0WP9dcmwM/edit?usp=sharing

 

Критичне мислення,Прийом"Дискусійна сітка Алвермана"   https://docs.google.com/document/d/1zBHNZdS9781ItR6UTQKv2LdgST1i0RDyGeB1cW2ZfA4/edit

 Критичне мислення. Прийом"Твір- метаморфоза"    https://docs.google.com/document/d/1hXWNDlRPHpTutKvnElFslpe2aZ_pfQ7ZjNT6qbEzMlU/edit?usp=sharing

 Критичне мислення.Аналітична таблиця(опорно-логічна схема)https://docs.google.com/document/d/1MIYhJkaLXAjVAMrs6BYSpRK3uoWtEq54PbQN_B7zecg/edit?usp=sharing

 Критичне мислення. Прийом "Мінливі перспективи"https://docs.google.com/document/d/1sjgjr6GAhDc42sEHY6T21YZUMnElHgbOdBIpAyPr5Mo/edit?usp=sharing

 Критичне мислення.Прийом"Лінія цінностей "   https://docs.google.com/document/d/1kavWKW6HywnAYjkItJEM4VnJI45R8qO0Cy0WP9dcmwM/edit?usp=sharing

 Критичне мислення.Прийом"декодування твору"("Повільне читання"https://docs.google.com/document/d/1XDTe354iMX9RGko_HDy1kTdnyR-1b_JuvbVTVo_yWHQ/edit?usp=sharing

Критичне мислення.Прийом "Дискусійне павутиння"https://docs.google.com/document/d/1VDmMci30kgEPT6jb9WGeGaP78Pcvr9NzZysnGS73yY0/edit

 

Критичне мислення.Прийом "Читання з маркуванням"https://docs.google.com/document/d/11XBSxGLy7fRGOnunW48R-2-OgaX1HxZRcX-pu8JGNho/edit?usp=sharing

 

Критичне мислення.Прийом "Залиште за мною останнє слово"     https://docs.google.com/document/d/13_pcwDl4r8aCawh9xLKzK367krZcTYhW_vpWVBqA0AI/edit

 

Критичне мислення.Створення фанфіку за оповіданням Є.Гуцала"Сім'я дикої качки"    https://drive.google.com/file/d/17HFJJFxV2bcL9ctauxqHEM_UXy56u2mw/view?usp=sharing

 

Ольга Криворотенко. Рекомендації з підготовки й проведення показового  уроку
   
 Другий семестр-гаряча пора для тих, хто атестується, бере участь у конкурсі "Учитель року", отже, їм доведеться проводити показові уроки. І  з власного, і з чужого досвіду знаю, що  не завжди все задумане-заплановане вдається. І коли так трапляється, то опускаються руки...Щоб запобігти невдачам, хочу поділитись досвідом проведення показових уроків, дати кілька основних корисних порад.
1.Обирайте ту тему  уроку , яка вам цікава.
2. Зорієнтуйтесь у виборі типу уроку. Урок у старших класах і містить багато інформації? Тоді це МОЖЕ БУТИ Й  урок- лекція. Активізувати навчальну діяльність учнів  на такому уроці можна, ввівши елементи бесіди, поставивши  проблемні запитання або під час узагальнення   використати інтерактивні вправи.НЕ бійтесь  обирати лекцію,  якщо вона доречна. Інколи краще змістовна цікава лекція, ніж безрезультатна "метушня" . 
2. Подбайте, щоб зміст уроку відповідав темі та меті уроку,сформулюйте його  проблему.
3. Вводячи епіграф, пам'ятайте, що до нього ви обов'язково повинні повернутись у кінці уроку. І до відповіді на проблемне питання також. Якщо часу обмаль, то обмежтесь тільки проблемою. 
4. Сьогодні брендом методики є критичне мислення. Це добре, що ви відвідали тренінги , осучаснили свою   методичну скарбничку чи поповнили її новими прийомами. Але не намагайтесь в урок, який триває 45 хвилин, втиснути всі 45 вивчених вами прийомів! Краще нехай їх небагато, але використані вони ефективно. 
5.Доводилось спостерігати, як  вчитель на одному уроці використовував три прийоми, які вимагали самостійної роботи учнів.Звичайно, право вибору за вчителем, але в такому разі не варто забувати   про каву для присутніх, інакше їхнє сонне сопіння передаватиметься й учням!
6. Не перевантажуйте урок фактами, наочністю. Прагніть, щоб музика, відео були співзвучні настрою уроку,  почуттям, які викликає аналізований твір.
7.На уроці літератури повинен бути час для роздумів, переживань, вибору певної позиції в оцінці подій, образів, ситуацій, звучати текст, думки  учнів повинні  ним підтверджуватись.
8.Готуючись до показового уроку, перечитайте якомога більше літератури з виучуваної  теми . Тоді ви зможете  відповісти на будь-яке запитання присутніх або просто підтримати діалог, який справить позитивне враження на гостей.
9.Дотримуйтесь мовних норм і вимагайте цього ж від учнів.
10.Намагайтесь пов'язати матеріал із сучасністю, із життєвим досвідом школярів.
11.Не   прагніть до оригінальності будь-якою ціною, нехай домінує не форма, а зміст уроку.
12.Урок не повинен бути зрежисованим, для цього є позакласні заходи й актова зала , а не клас!
Бажаю успіхів!
                                                                                                            З повагою- Ольга Криворотенко

 


Як не треба проводити показові і уроки                          https://super-vpu.blogspot.com/2015/02/blog-post_27.html?m=1



Немає коментарів:

Дописати коментар